Matematika u prvákov
Vždy, keď začínam učiť prváčikov, veľmi sa teším. Sú to deti na všetko zvedavé, všetko si chcú vyskúšať a najradšej sú v pohybe. V tomto školskom roku sme využili jednu disponibilnú hodinu a navýšili sme počet vyučovacích hodín matematiky v 1.ročníku na päť. Rozhodla som sa, že práve túto hodinu využijem na vyučovanie podľa Hejného metódy.
Hejného metóda je netradičný spôsob výučby matematiky. Je založená na rešpektovaní dvanástich kľúčových princípov, ktoré skladá do uceleného konceptu tak, aby dieťa objavovalo matematiku samo a s radosťou. Rozhodla som sa zaradiť do vyučovania prvky tejto metódy preto, lebo už dlhší čas pozorujem, že u detí sa akoby vytrácal cit pre predstavivosť a logické myslenie.
Jedným zo spôsobov získavania skúseností a poznatkov je krokovanie. Keďže prváci si musia všetko vyskúšať na sebe, veľmi sa mi osvedčilo pri sčitovaní a odčitovaní.
Deti veľmi baví týmto spôsobom počítať. Všetci sú veľmi aktívni a každý by chcel pracovať pri krokovacom páse. Keď sme sčitovali a odčitovali do 5, vyvolala som jedného žiaka a ten si vždy vybral svojho kamaráta, ktorému bude veliť. Spočiatku si ťažko zvykali na povely, nakoniec im to však išlo veľmi dobre. Vystriedali sa všetci žiaci. Vždy jeden zapisoval príklad na tabuľu, druhý ukázal znázornenie na počítadle a nakoniec si to overili pomocou krokovania.
Zaujímavé bolo sledovať, ako si dokázali poradiť s povelmi. Keď som im potom dala vybrať, či budú veliť alebo krokovať, vybrali si poväčšine ,,krokovať “. Podľa toho si myslím, že slovné vyjadrovanie je treba viac rozvíjať a dopĺňať slovnú zásobu. Verím, že sa nám bude dariť a matematika nebude pre deti strašiakom, ale obľúbeným predmetom, na ktorý sa tešia.
Mgr. Jana Domiňáková
|